Tartalomjegyzék

Vissza a főcímoldalra

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

A Dél-alföld térszerkezete és térfolyamatai

Külső feltételek: nemzetközi, országos térfolyamatok

A Dél-alföld belső területi egyenlőtlenségeinek alakulása

A térkapcsolatok rendszere

A városi terek/települések kapcsolatrendszere

Vonzáskörzeti (város-falu) kapcsolatok

Horizontális településkapcsolatok, kistérségi szerveződések

A Dél-alföld településhálózatának jövőképe

 

A Dél-alföld térszerkezete és térfolyamatai

Külső feltételek: nemzetközi, országos térfolyamatok

A magyarországi, így a Dél-alföldi térszerkezet változásához is külső feltételrendszert jelentő nyugat-európai térfolyamatok az elmúlt több mint két évtizedben alapvetően a globalizáció befolyása alatt álltak. Az 1970-es évek elején Európa fejlett piacgazdaságaiban a tömegtermelésre alapozott gazdaság válságba került. A posztfordista változások viszont lassan mind a gazdaság, mind a társadalom térbeli rendszerét átformálták. Ehhez hasonló átalakuláshoz – az államszocializmuson belüli hosszabb érlelődés után – a rendszerváltozás Magyarországon is megteremtette a feltételeket. Így az európai térstruktúra alábbiakban vázlatosan összefoglalt alkalmazkodási folyamatai[1] nemcsak a hazai trendeket befolyásoló külső környezetet módosították, hanem számos vonatkozásban magát az új gazdasági, társadalmi viszonyoknak megfelelő térmodell képét is előrevetítik:

·            A korábbi gazdasági körzetek helyét részben beszállítói hálózatok vették át.

·            Mivel a munkaerő és az információ váltak a gazdaság legfontosabb telepítő tényezőivé, megindult a termelés földrajzi dekoncentrációja. Az előnyös humán erőforrásokkal és megfelelő infrastruktúrával rendelkező rurális térségek – számos, korábban tömegtermelésre állt hagyományos ipari körzettel szemben – fejlődésnek indulhattak.

·            Ezzel párhuzamosan a szellemi tevékenységek és a döntéshozatal erőteljes földrajzi koncentrációja megy végbe. Az innovációs és információs központok, elsősorban a nemzetközi metropoliszok és a nagyvárosok megerősödtek.

·            Megváltozott a város-falu viszony, a városnövekedést a metropolisz-fejlődés, illetve a dezurbanizáció váltotta fel.

·            A térkapcsolatok szétfeszítették a nemzeti tereket, s az erősödő európai integráció alrendszereként országok közötti, nemzetközi régiók formálódnak. A nemzetközi nagyvárosok – fokozódó versenyük mellett – kapcsolatrendszereik által nemzetközi városhálózatokat építenek.

·            A területi politikákban a kormányzati beavatkozások helyét átvette az önerőre támaszkodás, a központból kiinduló, hierarchizált döntési mechanizmust az alulról építkezés, a kistérségi fejlesztés, végül a jóléti területfejlesztési politikát, társadalmi kiegyenlítést az innovációorientált területfejlesztés váltotta fel.

Magyarországon a gazdasági szerkezetváltás még nem fejeződött be, de a rendszerváltozás, a piacgazdaság kiépítése, a területfejlesztés új szereplőinek megjelenése meglehetősen gyorsan módosította a térszerkezetet, még ha a térfolyamatok magukon is viselik az átmenet, a gazdasági recesszió, a KGST-piac elvesztése okozta speciális jegyeket. Ennek az átalakulásnak a legfontosabb országos jellemzői, valamint Dél-alföldi jellegzetességei az alábbiakban összegezhetők.

a)        Érzékelhetően erősödtek a területi különbségek. A hagyományos nyugat-keleti, a Budapest-vidék, illetve a város-falu megosztottság új egyenlőtlenségi formákat öltött. A magángazdaság polarizált letelepedésében, a piacgazdasági követelményekhez való alkalmazkodás különbségeiben nyilvánul meg leginkább a területi differenciálódás, melyben a földrajzi fekvésen, öröklött gazdasági szerkezeten túl fontos szerepet kapnak egyes társadalmi tényezők, mint a polgári hagyományok, a képzettség és az innovációs készség.

Egy, az ország összes településére elvégzett sokváltozós faktoranalízis[2] (amely 25 településstatisztikai adat segítségével egyszerre kísérelte meg nyomon követni a településekben 1990 és1996 között lejátszódó új településformáló folyamatok “együttes” hatását), rávilágított arra, hogy a változásokat leíró (demográfiai szerkezetre, munkanélküliségre, vállalkozási aktivitásra, jövedelemviszonyokra, infrastrukturális és intézményi ellátottságra, iskolai végzettségre stb. vonatkozó) mutatók között kevés az “együtt mozgás”, a tényleges és kézenfekvőnek tűnő egymásra hatás. Az ország településállományának differenciálódása “lefelé”, a negatív tényezők irányába erősebb, s nem a progresszív elemek, hanem elsősorban a kedvezőtlen munkaerő-piaci helyzet (munkanélküliség, illetve tartós munkanélküliség) és jövedelmi viszonyok határozzák meg. A települések mérete helyett egyre inkább azok forgalmi helyzete, a területi-településhálózati gazdasági és ellátási kapcsolatok kiépítésének lehetőségei befolyásolják a változásokat. Azoknak az új – jellemzően “piackonform” – mutatóknak a minősége, megléte vagy hiánya, amelyek a nagyobb vállalkozási kedvvel, a magasabb iskolai végzettséggel jellemezhető humán erőforrásokkal vagy a kedvezőbb gépkocsi- illetve telefonellátottsággal hozhatók összefüggésbe, sokkal erősebben differenciálják a településállományt, mint a hagyományos – infrastrukturális, vagy intézményellátottsági – tényezők.

Ugyanezt a vizsgálatot az – országos összevetésben általánosan elmaradottnak mutatkozó – Alföldre elvégezve kiderül, hogy ebben a térségben más tényezők rajzolják ki a településformáló folyamatokat. A településhálózat belső különbségeiben sokkal inkább a progresszív elemek hatása érvényesül; a differenciálódás nem “lefelé”, hanem “felfelé” erőteljes. Az általános településátalakulást leginkább az új gazdasági szervezetek és egyéni vállalkozások száma, sűrűsége, a magas gépkocsi-ellátottság jelenítik meg. Az összességében elmaradott településállományú Alföldön belül a Dél-alföld mind a viszonylag kedvezőbb helyzetű települések számát, mind népességarányát tekintve lényegesen jobb pozícióban van.

b)        A korábbi ipari tengely helyébe a gazdasági-társadalmi megújulásra kész Budapest–Bécs, valamint a Budapest–Balaton tengely lépett, amelyet néhány nagyvároshoz kötődő dinamikus pólus egészít ki.

Ebben a folyamatban a Dél-alföld – mint régió – nem kerülhetett a nyertesek közé, hiszen távol esik a felértékelődött osztrák határ mentén húzódó térségtől, a fontosabb közlekedési artériák lassú fejlesztése miatt pedig a főváros dinamizáló hatásától is. Másfelől a nagy- és közepes méretű városok dinamikája kedvezőbb, mint általában az alföldi városokénál, sőt néhányuk (Szeged, Kecskemét, Baja stb.) a kereskedelmi, pénzügyi és gazdasági szolgáltatások szervezőcentrumaként országosan is érzékelhető fejlődési csomóponttá válik. Ebben szerepet játszik, kölcsönös elérhetőségük, a fő forgalmi folyosókhoz való kapcsolódásuk lehetősége is.

c)         Kiterjedt válságtérségek jelentek meg az ország térképén.

A Dél-alföldet elkerülték az – Észak-Magyarországon összpontosuló – ipari depressziós térségek rendkívül súlyos problémái, ugyanakkor a mezőgazdaság válságához kötődően belső falusi perifériák húzódnak át a területén[3]. A régióban található falvak átalakulása messze kedvezőtlenebb képet mutat az országosnál, de kedvezőbbet az alföldi falvakénál. Erre némi magyarázatul szolgálhat, hogy a – falvakra külön elvégzett faktoranalízisben szereplő – mezőgazdasági tevékenységre utaló mutatók szinte semmilyen összefüggést, változást nem indukáltak a faktorrendszerben, s e tradicionális gazdasági ágazat falusi dominanciája egyértelműen kedvezőtlen irányba hat. Az új viszonyokhoz sokkal inkább alkalmazkodni képes nagyobb városok és közvetlen vonzáskörzetük földrajzi fekvésének, a "kapu-szerepre" alkalmas Szeged, Békéscsaba–Gyula, Baja jelenlétének köszönhető, hogy a Dél-alföldet valamivel keskenyebb, és fejlődő urbanizált terekkel megszakított országhatár menti külső periféria szegélyezi, mint az észak-északkeleti – sőt  bizonyos értelemben a dél-nyugati – országrészt.

d)        Átalakulóban vannak a falu és a város közötti kapcsolatok.

Az egyértelmű városba áramlás helyett már a nyolcvanas évektől terjedőben van a nagyobb városokból közvetlen környezetük felé irányuló népességkiáramlás és bizonyos gazdasági, rekreációs funkciók kitelepedése, azaz a szuburbanizáció, melyet a telek- és lakáspiac a Dél-alföld nagyobb városai körül is felgyorsított, illetve térben – bár a nyugat-magyarországi dinamikus városokhoz mérten sokkal kisebb mértékben – kiterjesztett. Az önkormányzati törvény megteremtette az alapfeltételeit a falvak önállósága erősödésének. A magángazdaság elterjedése, a helyi társadalmak különbözősége eltérő pozícióba hozta az egyes településeket a köztük kialakult versenyben, befolyásolva ellátó centrumaikhoz fűződő kapcsolatrendszerük tartalmát és minőségét is. A piaci integráció fontos szerepet kap a falvak és a városok összetartozásának erősödésében. Ezt a jövőben jelentősen segíthetik az új, alulról építkező kistérségi szövetségek. Ugyanakkor, a régióban éppúgy, mint az ország más részein, megtalálhatók közöttük a korábbi alá-fölérendeltségi viszonyt továbbörökítő szervezetek is.

A Dél-alföld belső területi egyenlőtlenségeinek alakulása

A területi politikák egyik legfontosabb célja a helyi erőforrások és fejlődést gátló adottságok, valamint a külső hatásokhoz való eltérő alkalmazkodóképesség kombinációiból kialakuló területi fejlettségi különbségek kezelése. Az ilyen egyenlőtlenségek alakulását az állam – a rendszerváltás óta jelentősen lecsökkent és jellegében átalakult szerepvállalással – számtalan közvetett és közvetlen eszközzel befolyásolja. Utóbbiak között különösen fontos a területfejlesztés "kedvezményezett térségeinek" támogatási rendszere. Az 1996. évi XXI. törvény alapján, több előzményre és az újradefiniált statisztikai kistérségekre építve a 19/1998. (II.4.) Korm. rendelet meghatározta a területfejlesztés kedvezményezett területeinek jegyzékét. Az állami beavatkozást igénylő térségtípusok lényegileg megfelelnek az Európai Unió által a Strukturális Alapból támogatott térségek fajtáinak. Kifejezik, hogy a XX. század végének társadalmi-gazdasági átalakulása hol és milyen jellegű problémákban csúcsosodva vezet területi hátrányokhoz. Így megkülönböztetésre kerültek:

·            a tartós munkanélküliséggel sújtott térségek,

·            az ipari szerkezetátalakítás térségei,

·            a mezőgazdasági vidékfejlesztés térségei,

·            a társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott térségek.

A Dél-alföld 23 statisztikai kistérsége közül négy tartozik a tartós munkanélküliséggel sújtott, s ugyanígy a mezőgazdasági vidékfejlesztés térségei közé. Ugyanakkor ebben a régióban szorul viszonylag legtöbb kistérség támogatásra az elmaradottság miatt. Az ennek mérésére szolgáló komplex mutatók kistérségi átlaga az észak-alföldi régió után itt a legalacsonyabb[4] A leghátrányosabb helyzetű, három céllal is támogatott területek a régió K-i, DK-i peremén, főleg Békés megye forgalmi árnyékban lévő területein húzódnak. Ezzel szemben a legjobb pozíciójú kistérségek közé kizárólag a három megyeszékhely körzete kerülhetett be.

Bár a területi egyenlőtlenségek kezelését megcélzó magyarországi regionális politika alapegységei a (statisztikai) kistérségek, a régió saját területfejlesztési stratégiája kialakításához célszerű települési szintről kiindulva felvázolni a területi egyenlőtlenségek rendszereit. E kötet ágazati elemzései részben megrajzolták a környezetállapot, a gazdaság, a társadalom különböző "tereit", azaz a régió más és más sajátos adottságokat és egyenlőtlenségi viszonyokat kifejező térképeit. A lehető legtöbbféle szempontot magában foglaló, a fejlettségbeli különbségeket komplex módon kifejező térstruktúra meghatározása megfelelő adatok hiányában rendkívül nehéz. Részben ezért, részben az országos területi politika kedvezményezett statisztikai térségeinek "felülvizsgálata", részben pedig a három Dél-alföldi megye területfejlesztési koncepcióinak településminősítéséhez való alkalmazkodás igénye miatt – bár számos ponton kritizálható – érdemes a kistérségeknél használt adatbázist és számítási módszert települési szinten alkalmazva felvázolni a régión belüli fejlettségi különbségeket.

Az ily módon kirajzolódó régión belüli térszerkezet vázát nem a statisztikai kistérségek, hanem más rendezőelvek mentén kialakuló, viszonylag homogén településcsoportok képezik. Ilyenek:

·            a megyeszékhelyek (illetve részben Baja), szomszédos városaik és szuburbanizálódó övezeteik együtteséből formálódó városrégiók (illetve agglomerációk), melyek a régió legnagyobb kiterjedésű, összefüggő, Dél-alföldi viszonylatban fejlett, erősen urbanizálódó, dinamikus pólusai;

·            az alföldi jellegzetességként egymás szomszédságában fekvő, fontosabb közlekedési artériára felfűződő, többnyire tradicionális városok által kirajzolt viszonylag fejlett, urbanizált tengelyek (ilyennek tekinthető a régiót északon övező Gyomaendrőd–Szarvas–Szentes-Csongrád–Kiskunfélegyháza–Kecskemét–Lajos­mizse, továbbá a Szeged–Hódmezővásárhely–Orosháza–Békéscsaba–Gyula sáv);

·            a régió Duna menti, néhány várost, de nagyobbrészt falusi településeket magában foglaló nyugati pereme, melyre a viszonylagos stabilitás vagy az átlagosnál kedvezőbb helyzet jellemző;

·            a rurális, regionális viszonylatban is fejletlen ország- és megyehatár menti külső, valamint a jelentősebb külterületi népességgel rendelkező falucsoportokból álló, városok közé is behatoló belső falusi perifériák.

Ebben a viszonyítási rendszerben a városrégiók legszembetűnőbben (népsűrűséggel, vándorlással, népességszám-változással meghatározott) kedvező demográfiai struktúrájukkal, illetve folyamataikkal tűnnek ki. Részben ezzel összefüggésben, a lakásépítés dinamikája (az 1990–97 között épült lakások arány a lakásállományon belül) kizárólag öt szuburbanizálódó településben (Ballószög, Helvécia, Domaszék, Zsombó, Telekgerendás) haladta meg a 10%-os értéket Az urbanizált tengelyek a (gazdasági szervezetek arányával, a vállalkozások számának növekedésével, az adózott nettó jövedelemmel leírt) gazdasági helyzetükkel válnak ki környezetükből, míg a Duna menti sávra ugyanez az infrastrukturális ellátottság (közüzemi ivóvíz-, telefon- és személygépkocsi-ellátottság, kiskereskedelmi boltok sűrűsége) alapján mondható el. Ezzel szemben a falusi perifériák elmaradottsága leginkább a gazdasági mutatók terén mutatkozik meg.

Az elmaradottság és fejlettség közötti legmarkánsabb választóvonal az urbánus és rurális települések között húzódik. Egymáshoz viszonyított arányukban folyamatos változást hoznak a népességmozgások, valamint a – sokkal inkább az Alföldön jellemző nagyobb településméretre, mint a valós központi funkciókra alapozott – várossá nyilvánítások (a rendszerváltás óta 9 esetben). Ezáltal csökkent a nagyfalvak száma és népességaránya, ugyanakkor – általános népességfogyásuk ellenére is – megkétszereződött a 10000 fő alatti kisvárosok népességszáma. Hódmezővásárhely népességcsökkenése révén viszont már csupán a megyeszékhelyekre korlátozódik az 50000 főnél népesebb városok köre. A minimális számú községalakítás leginkább egy nagyon mérsékelt aprófalvasodáshoz járult hozzá.

A fejlettség komplex mutatója alapján Dél-alföldi viszonylatban igen fejlettnek minősített települések csoportja egyértelműen kijelöli a legnagyobb, valamint a tradicionális közép- és kisvárosok körét. Közöttük található: Szeged, Békéscsaba, Gyula, Baja, Kalocsa, Kecskemét, Hódmezővásárhely, Szentes és Szarvas, amelyek a legmagasabb iskolai végzettséggel bíró települések, vagyis a Dél-alföld azon városai, ahol a társadalmi-gazdasági megújuló képesség a népesség iskolai végzettsége alapján valós és igen fontos alapadottságként vehető figyelembe. Kiemelkedik közülük Szeged, mely az urbánus népesség és tevékenységek decentralizációja révén már közvetlen környezetére is kiterjeszti pozitív hatását, előbb-utóbb összefüggő, egyre fejlettebb urbanizált teret építve a ma még sok rurális vonást hordozó elővárosiasodó falvak gyűrűjével. A városok többségének azonban egyelőre nincs ehhez hasonló dinamizáló ereje.

A települések 42%-át kitevő, regionális viszonylatban társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott települések egy kivételtől eltekintve (Mezőhegyes) falvak.[5]. A városoktól távolabbi tanyás települések, a Kalocsa környéki aprófalvak, s különösen Bács-Kiskun, illetve Észak- és Dél-Békés határ menti területeinek lényegében évtizedek óta tartó lassú demográfiai eróziója folytatódik, s fokozott figyelmet érdemel a fenntartható vidékfejlesztést szolgáló regionális programokban. Az alapellátás jelentős kiegyenlítődése ellenére a tanyás falvak infrastrukturális helyzete egyértelműen igen kedvezőtlen. Mindemellett azzal is számolni kell, hogy, különösen a Homokhátság területén található tanyás településeken az egyoldalú mezőgazdasági foglalkoztatás s az ehhez kötődő adózási rendszer miatt a statisztikában megjelenő személyi jövedelmi viszonyok bizonyos torzítást tartalmaznak.

A rurális települések csoportjában kiemelendőek a Dél-alföld településhálózatának leginkább karakterisztikus vonást adó, egyre nagyobb mértékben differenciálódó tanyák, amelyek szerves részét képezik számos falunak, de városnak is, s azoktól elválasztva semmiképp sem fejleszthetők. Különösen nem a Tiszától nyugatra, ahol alapvetően meghatározzák jó néhány település jellegét. Több falu, illetve város nagyobb fejlettségre valló mutatói azonban gyakran elfedik az ott élő tanyaiak rossz életkörülményeit, illetve fordítva: az infrastrukturális problémákban és/vagy a kedvezőtlen demográfiai folyamatokban több esetben épp nagyarányú jelenlétük fejeződik ki. Mindazonáltal a privatizáció, a mezőgazdaság átalakítása, a valós lakás- és telekpiac kialakulása és a társadalom erőteljes polarizációja a végletekig fokozta a tanyavilág differenciáltságát. A legmodernebb farmtanyától, a csupán rekreációs célra használt második otthonon át a lakásbérlet fejében gazdálkodásra is használt, elhanyagolt tanyáig rendkívül széles a skála.

A térkapcsolatok rendszere

A téregységek (települések, kistérségek stb.) közti, a hasonlóságokból adódó közös érdekekre, az ellátó-fogyasztó viszonylatokra építő gazdasági, igazgatási, kulturális, lakossági kapcsolatok rendszere alapvető szerepet játszik a területfejlesztésben. Egyrészt általa fűződik koherens téregységgé maga a régió, másrészt az alulról építkező, önerőre támaszkodó, a partnerség, kooperáció, forráskoordináció, szolidaritás elveit érvényesítő regionális politika sikerességének elengedhetetlen feltétele, illetve annak szerves része.

A városi terek/települések kapcsolatrendszere

A térkapcsolatok egyik legújabb, több település számára dinamikus átalakulást hozó formája a szuburbanizáció (elővárosi fejlődés). Ennek előzményeként több évtizeden át folyt az agglomerálódásnak azon típusa, amely a falvakból a nagyváros felé irányuló áramlás révén eredményezett már annak "előterében" népességnövekedést, valamint nagyarányú ingázást és szoros funkcionális kapcsolatokat. E folyamat legjellemzőbb – több településből álló agglomerációs gyűrűt építő – példája Szeged volt, de csíráiban a másik két megyeszékhely körül is megjelent. A szoros összetartozást bizonyította, azonban a fizikai összenövést, az urbanizált tér szerves részévé válást megelőzte a centralizációs törekvéseket kifejező, hatalmi pozícióból eldöntött városhoz csatolások egész sora (Szeged körül Kiskundorozsmára, Algyőre, Tápéra, Szőregre, Gyálarétre; Békéscsaba mellett Gerlára és Mezőmegyerre; Kecskemét szomszédságában Hetényegyházára kiterjedve), mely kisebb-nagyobb konfliktusok forrásává vált, s 1990 után önállósodási törekvésekhez, sőt Algyő különválásához vezetett.

A rendszerváltás teremtette demokratikus viszonyok, a megváltozott önkormányzati finanszírozási, gazdálkodási körülmények, lakás- és telekpiac, eltérő önkormányzati telek- és adópolitika körülményei között zajló, nyugati típusú elővárosi fejlődés a központ és környezete közti átalakult kapcsolatrendszert egy fokozódó decentralizációban jeleníti meg. A megyeszékhelyek, sőt minimális mértékben már néhány tradicionális középváros (pl. Baja, Hódmezővásárhely) körül is kiköltöznek vagy rekreációs céllal ideiglenesen kinntartózkodnak a városlakók, de – legnagyobb léptékben Szeged térségében – bizonyos ipari üzemek, kereskedelmi tevékenységek, szolgáltatások is. Így több helyen javul a helyi ellátás színvonala s a befektetők számára is vonzóbbá válhat a társadalmi-gazdasági környezet. A kivezető utak menti építkezésekkel összekötve fokozatosan egy egységes urbanizált térré alakul át a ma még részben “város-falu” típusú kapcsolatokon keresztül szerveződött hálózat. Ugyanakkor már a szuburbanizáció jelenlegi szakaszában is olyan erős néhány település centrumhoz kötődése és nagy a közöttük áramló forgalom, ami a közlekedési és környezeti problémákat okoz.

A már ma is interurbánnak minősíthető kapcsolatoknak két típusa különíthető el a Dél-alföldön. Az első a városegyüttesek formálódásában játszik döntő szerepet.

Ennek legjellegzetesebb példája az integrációban viszonylag előrehaladottabb stádiumban lévő közép-békési városegyüttes, melynek magterületét Békéscsaba, Gyula és Békés (peremvárosait Mezőberény és Sarkad) képezik, s a szuburbanizálódó falvakkal kiegészülve, együttesen építik a Dél-alföld egyik legjelentősebb innováció-közvetítő térségévé fejlődő városrégiót. A térség összehangolt, kölcsönös együttműködésen alapuló fejlesztése már közel két évtizede – feltáró elemzésekkel alátámasztott előzetes tervdokumentumokban – megfogalmazott igény, s a megye területfejlesztési koncepciójában is rögzített cél. Ennek elősegítésére a három város létrehozta a Közép-Békési Területfejlesztési Önkormányzati Társulást.

Bár a közös érdekek ilyen szintű felismerését ma még nélkülözve, de világosan kirajzolódik a régió térszerkezetében egy Szeged–Hódmezővásárhely–Makó erővonal, melyet e városok közelségéből adódó tömeges kapcsolatok formálnak, de – aelsősorban nagyváros dominanciája miatt – egyelőre nem alakítanak kiegyensúlyozott háromoldalú viszonyrendszerré.

Ennél is lazább formációnak tekinthető a Kiskunfélegyháza–Kecskemét(–Nagykőrös) kapcsolatrendszer, mely a földrajzi elhelyezkedésből adóadóan sem működhet egyfajta, kölcsönösen összefüggő, a fentiekhez hasonló településegyüttesekre jellemző módon, viszont fontos csomópontjává válhat a Dél-alföldet a központi régióval összefűző városhálózatnak.

Hasonlóképpen jellemezhető a Szentes–Csongrád várospár, melyben az egymáshoz kötöttség egyelőre jóval lazább, mint az a fizikai összekapcsoltság alapján lehetséges volna, pedig egy kooperációra építő fejlesztéssel a régió északi “városívének” s az észak-alföldi összeköttetésnek fontos centrumává válhatna.

Egész más léptékű és területi kihatású az olyan kisvárosok összefonódása, mint a Mezőhegyes–Mezőkovácsháza–Battonya vagy a Kecel–Kiskőrös–Soltvadkert városcsoportoké. A jelenleginél jóval intenzívebb, munkamegosztáson alapuló együttműködésük azonban legalább saját fejlődésükre jótékony hatással volna.

Az interurbán kapcsolatok másik típusát olyan relációk adják, melyek egyik pólusa egy nagy- vagy középváros, a másik pedig egy, a középfokú ellátó funkciók teljes skáláját, így hegemon vonzáskörzetet kiépíteni képtelen közeli kisváros. Összetartozásuk mely nagyrészt a régióban jellemző sajátos mezővárosi múltban gyökerezik (saját tanyaviláguk ellátására “központi funkciókat” kiépített, így akár egy nagyobb város árnyékában is életképes, esetleg annak nagy határából kivált s ahhoz szorosan kötődő városok) zömmel egyirányú, de igen intenzív népességmozgásokban ölt testet. E kapcsolatok legjobb példája a Szeged–Mórahalom, Szeged–Kistelek viszony, de ide sorolható a Kecskemét–Lajosmizse, a Békéscsaba–Mezőberény vagy pl. a Gyula–Sarkad reláció is. Az ilyen városok komplementer fejlesztése a környező falvak számára is közelebb vinne bizonyos szolgáltatásokat.

Összességében megállapítható, hogy a Dél-alföldön megvannak a feltételek a policentrikus városrégiók, jelenleginél dinamikusabban fejlődő csomópontok intenzív kapcsolatára épülő, a régió integrációját segítő városhálózat kialakulására. Ezt azonban jelenleg hátráltatja a tradicionális városok között mindig is fennálló rivalizálás, a városi funkciók többé-kevésbé teljes kiépítettségére, az eredendően saját nagy határukig terjedő, tanyaviláguk ellátásának gyakorlatára is visszavezethető "befelé fordulás" hagyománya, ami a rendszerváltás óta megváltozott körülmények között is tovább él. Az önerőre támaszkodást preferáló területfejlesztési politika, a helyi önkormányzatok lényegesen megnőtt területfejlesztő szerepe közepette e hagyományból számos előnyt kovácsoltak ezek a városok. A fokozódó városversenyben ugyanakkor még saját szomszédaikkal szemben is inkább versenytársak maradtak, mintsem hogy erősödő kooperációjuk, összehangolt fejlesztéseik révén egymás fejlődését kölcsönösen dinamizálták volna.

A régió – emberek és áruk mozgását egyaránt tükröző – forgalmi adatokkal mért legmarkánsabb városhálózati vázát a KECSKEMÉT–Kiskunfélegyháza–Kistelek–SZEGED–Hódmezővásárhely–Orosháza–BÉKÉSCSABA–Szarvas–Kecskemét három­szög adja. Bács-Kiskun megye számos városa (különösképpen Baja) Kecskemét melletti Szegedhez kötődése fontos, erősítendő eleme a régiószervezésnek. Egy transzverzális összeköttetés (Déli Autópálya vagy S9-es gyorsforgalmi út) a Dél-alföld új, számos település fejlődésére, illetve urbanizálódására nagyobb esélyt adó térszerkezeti tengelyét képezhetné.

Vonzáskörzeti (város-falu) kapcsolatok

A vertikális, zömmel középfokú ellátó funkciók igénybevétele által formált, városok és falvak között létrejött kapcsolatrendszer a települések hálózattá szerveződésének leghagyományosabb formája. A régióra jellemző sajátos tanyás településfejlődésből, az iskolai, munkahelyi kapcsolatok területi szerveződéséből, az urbanizáció koncentrációs szakaszára jellemző erőteljes városba áramlásból következően (amint azt egy Csongrád megyei empirikus vizsgálat bizonyítja[6]) a falusi-tanyai népesség rokonai elsősorban a közeli centrumokban élnek – és az érintettek ezekkel a városokkal való térkapcsolatokat ítélik a legfontosabbnak.

A legintenzívebb, a lakosság legnagyobb mérvű településközi mozgásait körülhatároló vonzáskörzetek kisebb-nagyobb változásai az 1990-es években azokban az ellátási dimenziókban jelentősebbek, amelyek piaci jellegűek, illetve az erősen polarizálódó lakosság szabad választásához igazodva minőségileg differenciáltabb vagy több városban, sőt nagyobb községben megjelenő kínálatot nyújtanak[7]. A klasszikus kisvárosi szerepkörök által kialakított vonzáskörzetekben az egyik fő probléma az intézményfinanszírozás jelenlegi normatív rendszere. A “leosztott” pénzeszközök korántsem fedezik az intézmények fenntartását (kórház, rendelőintézet, középiskola), az ellátott térségek falvai pedig többnyire a központoknál is hátrányosabb helyzetben vannak, hozzájárulásra nincs lehetőségük. Mivel ez a konfliktus először a kisvárosokban jelentkezett, a középfokú ellátás egy részében (oktatás, egészségügy) koncentrálódás indult meg, főleg a megyeszékhelyek vonzáskörzetét növelve. Az új élelmiszereket és iparcikkeket árusító vagy felvásárló központok megjelenésével a piaci alapon szerveződő kereskedelmi kapcsolatok is koncentrálódtak, s ezek alakítása a közepes- és magasabb társadalmi státusú rétegek kiváltsága lett. A rendszerváltás után kiteljesedő pénzügyi szolgáltatások pedig eleve a megyeszékhelyekre koncentráltan telepedtek le.

Bács-Kiskun megyében Kecskemét, Baja, Kalocsa, Kiskunhalas és Kiskunfélegyháza körül formálódnak  valamennyi fontos középfokú funkció terén jól kirajzolódókülönböző intenzitású övezetekre tagolódó vonzáskörzetek. Kunszentmiklós, Kiskőrös, Kiskunmajsa, Jánoshalma és Bácsalmás kevesebb funkcióban és kisebb területi hatást kifejtve, de bizonyos értelemben vonzásközpontoknak tekinthetők. A megye sajátossága az egymástól távol fekvő két legerősebb centrum, Kecskemét és Baja vonzásterei által ÉNY–DK irányban megosztott – város-falu kapcsolatokban kifejeződő – térszerkezet.

Csongrád megyében a fentiek szerinti “első körbe” Szeged, Makó, a Szentes-Csongrád várospár, valamint a minden funkcióval rendelkező, összességében nagy számú lakosságot, azonban nagyon kevés települést “összetartó” Hódmezővásárhely tartozik. A második szinten Kistelek és kisebb mértékben Mórahalom építi kapcsolatrendszerét. Ez a megye Szeged – különösen egykori hatalmas tanyavilága területén érvényesülő – nagyfokú dominanciája következtében egy – Kistelek és Csongrád között induló és a szegedi agglomeráció keleti szélén végződő észak-déli megosztottságot mutat.

Ezzel szemben Békés megye sajátossága, hogy a legnagyobb kiterjedésű, központi fekvésű vonzáskörzeten Békéscsaba a középfokú funkciók szintén teljes körével rendelkező Gyulával osztozik, s bizonyos intézményekkel ugyanitt fejti ki jóval mérsékeltebb hatását a következő hierarchiaszintet képviselő Békés, Mezőberény és Sarkad is. Egyértelműen lehatárolható, Valamennyi funkció esetén hegemon és domináns övekre tagolódik az Orosházához kapcsolódó falvak egyértelműen lehatárolható térsége. Ugyanez már csak részben igaz Szarvasra, és csupán az alacsonyabb hierarchiaszinten fejti ki hatását Szeghalom, valamint Mezőkovácsháza (részben Battonyával és Mezőhegyessel osztozva).

A fel nem sorolt, a teljes Dél-alföldi városhálózat egynegyedét adó városok – minimális kivételtől eltekintve – jószerével csak saját lakosságukat látják el. Ez részben a településrendszer mezővárosi, tanyás múltjának tudható be, de összefüggésben van a várossá nyilvánítások rendszerváltás óta kialakult gyakorlatával, az alacsonyabb szintű “elvárásokkal” is.

Alapvetően felsőfokú egészségügyi és oktatási, részben pedig kereskedelmi és pénzügyi szolgáltató funkcióinak köszönhetően Szeged a Dél-alföld regionális központja, Kecskemét, Békéscsaba és Baja pedig alközpontnak tekinthetők. A centrumok fejlettségét és a racionális távolságokat számításba vevő, egyfajta “ideális” vonzáskörzetek lehatárolására szolgáló gravitációs modell alapján[8] a legtöbb település központjaként Baja, Szeged, Kecskemét, továbbá – Gyulával együtt számolva – Békéscsaba szerepel. A Dél-alföldön belüli, megyehatáron átnyúló vonzáskörzete pedig Orosházának, Hódmezővásárhelynek, Kiskunhalasnak és Szegednek van. A valóságban mért kapcsolatok alapján ilyen átvonzás jellemzi még Szentest, Kiskunfélegyházát, – a cukorgyár bezárása óta határozottan kisebb mértékben – Mezőhegyest, és – még éppen érzékelhetően – Tótkomlóst és Kiskunmajsát. Közülük (különösen a kisebb városok számára) funkcióerősödést hozhat a regionalizálódás folyamata. A megyehatárok zártságának további oldódása azonban leginkább e határok menti belső perifériák helyzetét javítaná: számos, még ma is elég mereven kijelölt vonzáskörzetben működő szolgáltatást – mint a szakorvosi, mentőellátási, esetleg bizonyos közigazgatási funkciók – könnyebben, gyorsabban elérhetővé tenne. Sajnos azonban ez a folyamat sem segítene lényegesen a régió legelmaradottabb országhatár menti perifériáin. Épp Békés megye ÉK-i, D-i, valamint Bács-Kiskun, kisebb részben Csongrád megye D-i (Bajától és Szegedtől távolabbi), elmaradott része helyezkedik el ugyanis a funkciók teljes körével rendelkező városok vonzásrendszereinek külső peremén, s ily módon ezek a – gravitációs modell szerinti – legalacsonyabb intenzitással vonzott térségek. Egy, a szolidaritásra épülő regionális fejlesztési politikának ezt a problémát kezelnie kell.

Horizontális településkapcsolatok, kistérségi szerveződések

A településkapcsolatok másik típusú, horizontális szerveződései számára a közigazgatás decentralizációja, a társadalom demokratizálódása nyitott utat, s elsősorban az önkormányzatok – mint autonóm szereplők – együttműködése révén formálódnak. Az első, valóban "alulról" kezdeményezett térségfejlesztő célú településközi összefogások az országban élenjáróknál valamivel később, a társulások alakulásának “felülről ösztönzött” kampányához képest előbb, 1993-95-ben alakultak (erre megyénként 3–5 példa volt). A hátrányos helyzet által motivált általános gazdaságfejlesztési szándékok mellett megjelentek bennük a területi sajátosságokból adódó közös érdekek, így a tanyai lakosság esélyegyenlőségének biztosítása vagy az idegenforgalom fejlesztése.

Ezt a folyamatot az 1996-ban elfogadott területfejlesztési törvény mindenképpen felgyorsította – néhol megerősítette, másutt kikényszerítette – de az is előfordult, hogy az egyenrangú kapcsolatokra építő szerves "önfejlődést" az épp csak alakuló korábbi formájában elsorvasztotta. Egyrészt elkerülhetetlenné vált a területi képviselet megszervezése az éppen megalakuló megyei területfejlesztési tanácsokban, másrészt a decentralizált területfejlesztési pénzeszközök csupán így látszottak elérhetőnek.

Az újonnan alakult, s most már az egész régióra kiterjedő területfejlesztési önkormányzati társulások többnyire azonosak az 1997-től érvényben lévő KSH kistérségekkel. Ahol ez nem áll fenn, ott a vonzáskörzeti viszonyok valamilyen “kuszasága” ismerhető fel (lásd a Mezőberény, Békés, Sarkad, Gyula, Bácsalmás, Jánoshalma központú társulásokat).

A kistérségek működésére országosan jellemző – főleg finanszírozási – problémák a Dél-alföldön is jelentkeznek. Nagy nehézségek árán, s egyelőre csak néhány helyen tudnak kistérségi irodát működtetni, térségmenedzsert alkalmazni. Alig képesek tevékenységükbe bevonni a területfejlesztés más szereplőit: nem építenek kellőképpen a vállalkozói és civil szférára, s a lakosság körében is kevéssé ismertek.

A konfliktusok másik része a településhálózat sajátosságaiból következik, a város-falu kapcsolatok problémáit tükrözi vissza. Legjellemzőbb példája ennek a nagyobb városok körül kialakult helyzet:

A szegedi kistérségben bár nagyobb része a lehető legszorosabb funkcionális kapcsolatban, formálódó agglomerációban fűződik össze, a területfejlesztés szisztematikus összehangolása, az önkormányzatok egyenrangú partnerekként való együttműködése csupán formálisan létezik. Szeged még nem ismerte fel az ilyen típusú térszervezésben rejlő előnyöket, másrészt a kistérség – lévén, hogy nem tartozik a kedvezményezettek közé – nem érdekelt az állami pénzforrások, nevezetesen a decentralizált területfejlesztési források megszerzéséért folyó, összefogásra serkentő harcban.

Békéscsaba hasonló okokból nem is kezdeményezte olyan társulás alakítását, melyben környező falvak is tagok, illetve nem is csatlakozott ilyenhez.

Mind a Kecskemét, mind a Kalocsa körül szerveződő, statisztikai térséghez igazodó társuláson belül létezik egy jóval kisebb, sajátos mikrokörzeti érdekeket képviselő, fejlesztési célokat megjelenítő, egyáltalán nem formálisan működő társulás is (Közép-Homokhátsági Szövetség, Kis-Duna Melléki Önkormányzati Szövetség.

A Baja körüli társulás mellett egy másik is létezik a város sokkal kiterjedtebb vonzáskörzetében (Felső-Bácskai Önkormányzati Szövetség).

Hódmezővásárhely és Szentes nagyfokú dominanciája (Hódmezővásárhely körül ráadásul kiterjedt falugyűrű hiánya), a határozott és erős funkcionális, város-vidék típusú kapcsolatrendszer rányomja a bélyegét az egyenrangú, horizontális relációkra, azokban továbbél egyfajta hierarchikus függőségi viszony. A közös fejlesztések alapvetően a központon keresztül szerveződnek, s bár ennek lehetnek előnyei a falvak számára, végeredményben nem ösztönöznek kellő aktivitásra.

Mindezekkel szemben a Dél-alföld kistérségi társulásai a régiószervezés igen fontos szereplőivé váltak. Alakult már két vagy több megye településeire kiterjedő társulás táji összetartozáson alapuló, általános területfejlesztési céllal (Homokháti Önkormányzatok Kistérségi Területfejlesztő Egyesülete, Körös Völgye Eurorégió Településeinek Szövetsége), konkrét fejlesztési feladat megvalósítására (Csongrád-Bugac-Ópusztaszer Térségi Idegenforgalmi Társulás, Homokhátsági Regionális Önkormányzati Társulás Szilárdhulladék-lerakó és -hasznosító Létesítésére) vagy jelentős probléma megoldására (Marosháti Településszövetség). Ugyanakkor megkezdődtek a régión belüli, kistérségek között létrejövő együttműködések is (pl. ökotérség szervezésére a bugac-majsai, kiskunhalasi, kiskunfélegyházi, homokháti társulások összefogásával).

A Dél-alföld kistérségeinek rendkívül fontos, “alulról jövő” kezdeményezése a DATTE (Dél-alföldi Területfejlesztési Társulások Egyesülete) megalakítása, amely már eddig is meghatározó szerepet töltött, és tölthet be a jövőben a régió intézményesítésében a régiószervezésben.

A Dél-alföld településhálózatának jövőképe

A régió településhálózatának fejlődésére – feltételezve, hogy az országos folyamatokba illeszkedik, vagyis ugyanazon fő nemzetközi gazdasági és hazai társadalmi, gazdasági, infrastrukturális, környezeti feltételrendszerben zajlik – vélhetően ugyanazok az alternatívák adhatók meg, melyeket Egyedi György vázolt fel, s lényegében az Országos Területfejlesztési Koncepció is átvett.[9]

Az erős koncentrációval számoló első fejlődési forgatókönyv szerint csak néhány nagyváros – a Dél-alföldön legfeljebb a szegedi agglomeráció, Kecskemét és a közép-békési városegyüttesnek is csak a legszűkebb magja – emelkedne ki fejlődési dinamikájával. Kedvezőtlenebb esetben azonban szuburbanizációjuk belső társadalmi konfliktusok mellett, környezeti, közlekedési problémákkal terhelve zajlana. A középvárosok és környezetük fejlődése stagnálna, sőt vissza is eshetne. Ebben az esetben a terület egészének fejlődése erősen polarizált maradna, aminek jelei a közelmúlt adatai alapján kétségtelenül fellelhetők. Az uniós csatlakozás késése, a jugoszláviai konfliktus elhúzódása tovább fokozná a határmenti perifériák leszakadását.

A Dél-alföldi régió településállománya számára – az országéhoz hasonlóan – a közepesen koncentrált fejlesztési alternatíva követése valószínűsíthető. Ez a viszonylag kedvező megoldás – a gazdasági növekedés folyamatos fennmaradása mellett – nemcsak a nagyobb, de a közepes, sőt a fejlettebb kisvárosokat is elérné, felértékelné a határmenti, közvetítő “kapuvárosok” szerepét. Hogy Gyula, Békéscsaba, Makó mellett Szeged és Baja ilyen funkciója is erősödne-e, az nagyban függ a jugoszláviai helyzet alakulásától, s ezzel összefüggésben a Duna–Körös–Maros–Tisza Eurorégió működőképességétől. A kedvező városfejlődési trendek – megfelelő koordinációval – kisugározhatnának a kistérségekbe is. Kulcsfontosságú lehet ezen alternatívánál az innovációk és a külföldi tőke mozgása, amely megfelelő közlekedési és kommunikációs összeköttetések révén – a helyi társadalom, a vállalkozások gazdasági szerkezetváltó, adaptív képességétől függően – a kisebb városokba is eljuttathatja a megújulás lehetőségét. Rendkívül fontos elem a városok és vidékeik – a Dél-alföld településhálózati szerepéből egyébként következő – új típusú, szerves, együttes fejlesztési elvének követése, a településközi integráció fokozása.

A harmadik forgatókönyv egy dekoncentrált fejlesztéssel számol. Ennek esélyei a Dél–alföldön ugyan egy-két (pl. bizonyos intézményellátottsági, vagy infrastrukturális) mutató esetében megvannak, de megvalósulásuk sokkal inkább függ régión, sőt országon kívüli tényezőktől, sem hogy reális alternatívaként lehessen figyelembe venni.

A leginkább valószínűsített közepesen koncentrált forgatókönyv megvalósulása olyan regionálisi politika esetén következhet be, mely:

·            integrált és együttműködő városfejlődési modellt támogat, kiemelkedő szerepet tulajdonítva a mintegy 15 erre alkalmas nagy-, közepes és fejlett kisváros térbeli kisugárzó hatásának;

·            különösen fontos szerepet szán a sokoldalú és fenntartható vidék-, illetve tanyafejlesztésnek;

·            kiemelten épít a területi, települési szolidaritásra, a szervesen együtt élő településcsoportok tudatos, terv- és programszerű támogatását valósítja meg, segíti a történelmi okok miatt is igen eltérő jellegű kistérségek alulról építkező fejlesztési törekvéseit;

Végül a településhálózati fejlesztés kulcsproblémájának tűnik a településeket, kistérségeket, megyéket összekötő közlekedési, kommunikációs, informatikai és jól együttműködni képes területfejlesztési-tervezési intézményi hálózatok gyors kiépítése.

 

Vissza a főcímoldalra

Aktuális dokumentum eleje

Vissza a tartalomjegyzékhez

 



[1] Enyedi Gy. 1996: Regionális folyamatok Magyarországon az átmenet időszakában. Budapest: Hilscher Rezső Szociálpolitikai Egyesület

[2] A faktoranalízis eljárása “egyszerre” hasonlítja össze az összes vizsgált települést, s kiemeli, azokat a faktorokat, tényezőket, amelyek a leginkább hozzájárulnak a legújabb településformáló folyamatokhoz, s a településhálózat bizonyos fokig így is mérhető differenciálódásához. A vizsgálat eredményei részletesebben: Beluszky P.–Csatári B. 1998: Kísérleti faktoranalízis-számítások az ország és az Alföld településállománya differenciálódásának meghatározásához. Alföld II. Kutatási Program. Kézirat, Kecskemét: MTA RKK ATI.

[3] Részletesebb leírás, illetve területi modell felvázolása: Nemes Nagy J. 1993: A formálódó piacgazdaság regionalizmusa. In: Kovács K. (szerk. ) Település, gazdaság, igazgatás a térben. Budapest: MTA Regionális Kutatások Központja. pp. 203–221; Rechnitzer J. (szerk.) 1993: Szétszakadás vagy felzárkózás. A térszerkezetet alakító innovációk. Győr: MTA Regionális Kutatások Központja.

[4] lásd: A területfejlesztés kedvezményezett térségeinek lehatárolása a 30/1997.(IV.18.) OGY-határozat és a kistérségek új rendszere alapján. Budapest: KTM, KSH. 1998.

[5] Ebbe a kategóriába soroltuk a régió falusi átlaga alatt lévő településeket.

[6] Mészáros R. (szerk.) 1993: Gazdasági, társadalmi folyamatok és a kistérségek szerveződése Csongrád megyében. Szeged: JATEPress

[7] Az 1990-es évekre jellemző középfokú vonzáskörzetek lehatárolása alapvetően az intézetünk által Békés megyében 1996-ban, Csongrád megyében 1997-ben elkészített önkormányzati kérdőívek, Bács-Kiskun megyében a VÁTI 1995-ös kérdőíves felmérése segítségével történt. Részben az adatok pontosítása (nem minden települési önkormányzat válaszolt a kérdőívekre), részben frissítése miatt néhány érintett intézménytől is információkat gyűjtöttünk. Az időbeli összevetés céljából felhasználtuk a JATE Gazdasági Földrajzi Tanszékén 1991-92-ben Csongrád megyében folytatott nagyszabású lakossági és önkormányzati felmérés eredményeit is (lásd. Mészáros R. /szerk./ 1993: Gazdasági, társadalmi folyamatok és a kistérségek szerveződése Csongrád megyében. Szeged: JATEPress), a másik két megyében pedig intézetünk 1986-os kérdőívezésének tapasztalatait. Részletesebben lásd: Csatári B. 1998: Vonzásviszonyok és térkapcsolatok Bács-Kiskun megyében. Alföld Kutatási Program. Zárójelentés. Kecskemét: MTA RKK ATI., Kugler J. 1998: Vonzásviszonyok és térkapcsolatok Békés megyében. Alföld Kutatási Program. Zárójelentés. Kecskemét: MTA RKK ATI., Kiss J. 1998: Vonzásviszonyok és térkapcsolatok Csongrád megyében. Alföld Kutatási Program. Zárójelentés. Kecskemét: MTA RKK ATI.,

[8] Bajmóczy P. – Kiss J. 1999: Városi funkciójú központok és elméleti vonzáskörzeteik az Alföldön. Alföldi Kutatási Program, Békéscsaba, MTA RKK.

[9] Enyedi Gy. 1996: Regionális folyamatok Magyarországon az átmenet időszakában. Budapest: Hilschler Rezső Szociálpolitikai Egyesület